dilluns, 25 de novembre del 2013

Visita mèdica a distància

La telemedicina ho fa possible

Fins fa poc temps per qualsevol consulta mèdica ens havíem d’adreçar al nostre CAP (Centre d’Assistència Primària), però gràcies a les noves tecnologies, la simple visita mèdica la fa més accessible, tant per gent de  ciutat, com per gent d'àmbits rurals, que tenen el centre mèdic lluny i els hi es molt complicat realitzar el trasllat de casa al CAP més pròxim, ja que hi podem accedir des de la pròpia llar gràcies a aquestes tecnologies.




Des de l’any 2010 és possible poder realitzar aquestes consultes de manera virtual, apart també de, diagnòstics i fins i tot consultes d’una cirurgia en temps real, només hi ha un requisit, posseir un ordenador amb web cam i internet per poder establir la connexió amb el professional de la salut.

La telemedicina  o també anomenat “telemedicine, telehealth o telecare” neix arrel de que el sector sanitari creix dia a dia en la incorporació de tecnologia per al cuidat i millora del pacient. Existeix una llista de condicionants que han fet augmentar l’interes cap a la telemedicina, algun d’ells són, barreres insalvables de la població als serveis sanitaris, necessitats de comunicació entre professionals, la petició d’una millora sanitària respecte al que fa la seva qualitat i un augment de infraestructura.

En quins casos és més factible la telemedicina?

La telemedicina és accessible en els casos de malalties en que és necessari un control rutinari sense que sigui necessari cap instrument específic mèdic, referint-nos a anàlisi, radiografies, etc.  Aquests casos poden ser per exemple el control d’una persona diabètica, hipertensa entre altres.

A Catalunya és pot demanar visita prèvia des del portal de la Generalitat de Catalunya.
El propi pacient pot auto realitzar un control de la seva malaltia des de casa i poden rebre instruccions i donar informació del control al professional, mitjançant imatges virtuals a temps real.  En el següent vídeo veurem com funciona la telemedicina.




Quins beneficis pot aportar la telemedicina?

Totes les tecnologies aporten beneficis, alguns beneficis que podem trobar en la telemedicina és la millora de l'accessibilitat de la població als serveis assistencials en que és contacta amb el professionals de la salut, l’estalvi de desplaçaments i trasllats que sovint són inecesaris i/o feixucs per als usuari i el confort que els i proporciona als pacients, en especials als malalts crònics en poder realitzar el seguiment de la malaltia en la seva llar entre altres.

No tots els beneficis són solament pels usuaris i professionals sinó també podem trobar benefici en l’àmbit econòmic, es a dir, suport a l'administració sanitària per poder dur a terme una millor planificació i reordenació dels serveis sanitaris que, tot garantint l'accessibilitat i l'equitat en la prestació de serveis sanitaris a la ciutadania, contribueixin a l'eficiència i la sostenibilitat econòmica del sistema de salut.


Quines conseqüències pot provocar la utilització de la telemedicina?

Totes les tecnologies tenen les seves avantatges, però també les seves conseqüències. En la telemedicina, ens podem trobar que no tots els usuaris i professionals saben funcionar correctament les TIC, la consulta virtual por arribar a despersonalitzar la relació amb el personal mèdic, dissolució de responsabilitat que si en canvi la consulta fos cara a cara, pèrdua de confidencialitat amb les dades privades de l'usuari.






6 comentaris:

  1. Totalment d'acord amb la reflexió que heu fet, és cert que totes les tecnologies aporten avantatges i la telemedicina n'és una d'elles, tot i que com bé dieu, no hem d'oblidar que també pot comportar conseqúències.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per el teu comentari, pròximament farem una nova entrada on podreu visualitzar més informació de la telemedicina.

      Elimina
  2. La telemedicina és una via interessant que potenciar sobretot en aquells col·lectius com menciona al text, que tenen una malaltia crònica i necessita un seguiment. Això pot ajudar a disminuir les cues als caps, i un estalvi econòmic per l'administració. Ara bé, sempre que sigui possible una atenció en persona d'un professional és lo millor.

    ResponElimina