divendres, 27 de desembre del 2013

Els nous recursos tecnològics són l’autèntic motor del canvi del model escolar.


Actualment, la societat en la que vivim avança molt ràpidament conjuntament amb les noves tecnologies. Aquestes ja s’han introduït en la vida social de les persones i, aquest fet, ha provocat transformacions en els hàbits quotidians i en la manera de ser, pensar i actuar. És per aquest motiu que potser caldria que el sistema educatiu es plantegés la idea d’anar incorporant aquestes noves tecnologies que la societat està utilitzant i creant, d’una manera adequada en els centres educatius i, així, millorar i enriquir els processos d’ensenyança i aprenentatge i poder avançar amb el mateix ritme com ho fa la societat.

Així, segons María Soledad Cabrelles Sagredo l'ensenyament tradicional es limita als llibres de text que estan elaborats per experts i són homogenis per tots els alumnes. En l'actualitat, és impossible pensar en una ensenyança basada solament en la lliçó magistral. Actualment, l'estudiant no aprèn sols del mestre i els llibres, ni solament en l'aula, sinó que també aprèn a través dels mitjans de comunicació, companys i societat.. És per aquest motiu que caldria fer un pas endavant i començar a introduir les noves tecnologies en el sistema educatiu.

D'aquesta manera, mentre el potencial pels alumnes d’abusar de l’ús de les noves tecnologies és innegable, la manca d’incorporació d’aquestes a les escoles podria suposar una amenaça encara més gran per a l’educació, desenvolupament i aprenentatge dels alumnes.

¿Pot ser que la incorporació de les noves tecnologies en el sistema educatiu sigui un procés lent i llarg que cal madurar amb el pas dels anys?

Si s’analitza quins canvis provocarien les noves tecnologies en l’educació possiblement s’aniria cap a un model d’aprenentatge molt més pràctic que teòric, fent que l’aprenentatge dels continguts fos d’una manera més pràctica i, al mateix temps, també fomentant una educació on la creativitat fos un aspecte molt important.



Cal tenir present que a l’aula l’ús de les noves tecnologies pot ser un recurs molt interessant. Aquestes no poden fer res per sí soles, sinó que necessiten un ús correcte i adequat per poder-les tractar, ja que hi ha moltes maneres de fer-ne un ús inadequat i solament unes poques d'utilitzar-la correctament. Així, l’ús apropiat de la tecnologia depèn d’aquells mestres que siguin capaços d’investigar i buscar noves maneres i vies de dur a terme les classes i, així, fer de la tecnologia una experiència interessant i atractiva.

"La tecnologia mòbil ha provocat el canvi més significatiu en l'educació en aquest segle. Les persones poden aprendre i crear nova informació sobre el que vulguin, com vulguin i quan vulguin" (Antoni Miralpeix).

Caldria reconèixer que les tauletes digitals poden provocar un efecte de distracció en els alumnes. Aquests poden gaudir en veure i utilitzar aquests aparells a l’aula, però es poden distraure fàcilment a causa de les múltiples opcions que poden oferir.

Un altre aspecte a tenir en compte és que els pares i mestres han d’estar pendents del que els seus fills i estudiants fan amb aquestes tecnologies fora de l’àmbit educatiu i evitar tot el que faci referència al concepte ciber-bullying, abstinència...

D'altra banda, també cal començar a saber que a través de l'iPad (i de les tauletes digitals en general), existeixen moltes aplicacions per millorar el desenvolupament integral de persones que mostren discapacitats o problemes de comunicació. Per exemple, alguns nens/es autistes han pogut comunicar els seus pensaments als adults per primer cop en la seva vida, aprenent també habilitats vitals que fins en aquest moment no havien pogut ser capaços.

En línies generals, els avantatges de l'ús de l'iPad i les tauletes digitals en general serien que potencien la creativitat, la concentració, la sociabilitat, la motivació, un aprenentatge actiu, participatiu i significatiu, els reflexes, la memòria, l'interès per aprendre, la rapidesa del raonament...i, el més important, és que ofereix una oportunitat de preparar els alumnes pel seu futur, per l'era de la tecnologia.

Tanmateix, també es trobarien diferents inconvenients: causen dependència, trastorns nerviosos i d'ansietat, agressivitat, provoquen l'aïllament del nen/a, falta d'atenció cap al seu entorn, sedentarisme, molèsties en els ulls, canells i dits...

En definitiva, els efectes positius o negatius dependran del seu ús racional i de la capacitat d'elecció per part de mestres i pares, sent ells qui, a més a més, marcaran el quan i com cal utilitzar-los. Cal seguir tots aquests aspectes positius o negatius de l'ús de l'iPad (o les tauletes digitals en general) en les aules, però si s'incorporen aquests dispositius amb responsabilitat, maduresa i disciplina es poden convertir en eines molt potents en els processos d'aprenentatge, sent un recurs molt interessant per l'equip docent i molt útil i divertit pels alumnes.

1 comentari:

  1. Totalment d'acord, vivim en un món tecnològic on l'evolució d'aquest és du a terme a velocitats estratosfèriques i contínuament canviant, havent-nos d'actualitzar cada dia. I com podem observar en totes les entrades del blog, la tecnologia i les seves aplicacions són infinites i molt beneficioses per a les persones i el nostre desenvolupament. I on millor per educar als nostres infants, sinó en l'àmbit escolar, en el familiar també, està clar. Però penso que l'escola té un gran paper que jugar, som conscients que a dia d'avui es llegeix, es redacta, es mira, s'aprèn i s'interrelaciona en gran part a través d'un dispositiu, doncs ensenyem als més petits com és millor utilitzar-ho, i des del meu punt de vista atacarem dos fronts. Per una banda dotarem a l'alumne dels coneixements i eines necessàries per la seva correcta utilització i les possibles aplicacions. I per altra banda ensenyarem com ho han d'utilitzar correctament perquè sigui beneficiós i així evitar mals usos d'aquesta tecnologia com heu comentat, com abús, sedentarisme, dependència..., esperem que en un futur pròxim esdevingui una realitat en la majoria d'escoles i no al revés, apostem pel progrés i no ens estanquem.

    ResponElimina